החולד והעכבר!

החולד והעכבר!

יש לך מושג!

מְעֵט, הרב אשר שיק שליט"א: 

טֻמְאַת אוֹכְלִין

נֶאֱמַר בַּתּוֹרָה:

"וְזֶה לָכֶם הַטָּמֵא בַּשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ עַל הָאָרֶץ הַחֹלֶד וְהָעַכְבָּר וגו' [שְׁמוֹנָה שְׁרָצִים] כָּל הַנֹּגֵעַ בָּהֶם בְּמֹתָם יִטְמָא עַד הָעָרֶב וגו' מִכָּל הָאֹכֶל אֲשֶׁר יֵאָכֵל אֲשֶׁר יָבוֹא עָלָיו מַיִם יִטְמָא וְכָל מַשְׁקֶה אֲשֶׁר יִשָּׁתֶה בְּכָל כְּלִי יִטְמָא". (וַיִּקְרָא יא, כט – לד)

אֹכֶל שֶׁנִּטְמָא בְּשֶׁרֶץ מֵת [שֶׁהוּא "אַב הַטֻּמְאָה"], נַעֲשֶׂה "רִאשׁוֹן לְטֻמְאָה". אֵין בְּאוֹכְלִים אוֹ בְּמַשְׁקִים טֻמְאָה חֲמוּרָה יוֹתֵר מֵרִאשׁוֹן לְטֻמְאָה. הֵם אֵינָם נַעֲשִׂים אַב הַטֻּמְאָה. [לְעֻמַּת זֶה כְּלִי יָכוֹל לְהֵעָשׂוֹת אַב הַטֻּמְאָה, וַאֲפִילוּ אֲבִי אֲבוֹת הַטֻּמְאָה].

וְהַטֻּמְאָה יְכוֹלָה לְהַמְשִׁיךְ, עַל יְדֵי נְגִיעָה מִזֶּה לְזֶה, עַד לְ"חֲמִישִׁי לְטֻמְאָה". וּכְדִלְהַלָּן.

בְּמַאֲכָל שֶׁהוּא חוּלִין, יֵשׁ רַק רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי לְטֻמְאָה.

בִּתְרוּמָה, יֵשׁ גַּם שְׁלִישִׁי לְטֻמְאָה.

בְּקֹדֶשׁ, כְּגוֹן בְּשַׂר קָרְבָּן, יֵשׁ גַּם רְבִיעִי לְטֻמְאָה.

וּבְמֵי חַטָּאת, אֲפִילוּ חֲמִישִׁי.

אָמְנָם, יֵשׁ חוּמְרוֹת מִדְּרַבָּנָן, שֶׁיְּכוֹלִים לַעֲשׂוֹת גַּם חוּלִין "שְׁלִישִׁי לְטֻמְאָה". וְכֵן תְּרוּמָה "רְבִיעִי לְטֻמְאָה". וְהַיְינוּ בְּחוּלִין שֶׁנַּעֲשׂוּ "עַל טָהֳרַת תְּרוּמָה" – כְּגוֹן שֶׁבַּעֲלֵיהֶם כֹּהֵן וְרָגִיל בִּתְרוּמָה וְקִבֵּל עָלָיו לֶאֱכֹל חוּלִין שֶׁלּוֹ בְּטָהֳרַת תְּרוּמָה כְּדֵי שֶׁיְּהֵא רָגִיל לִתְרוּמוֹתָיו בְּטָהֳרָה הַזְּקוּקָה לָהֶן (רש"י סוֹטָה ל.) – בְּמִקְרֶה זֶה יוּכְלוּ פֵּרוֹת הַחוּלִין לִהְיוֹת שְׁלִישִׁי לְטֻמְאָה. עַל הַמַּשְׁקִין גָּזְרוּ חֲזַ"ל לִהְיוֹת תָּמִיד רִאשׁוֹן לְטֻמְאָה. וְלָכֵן: אִם נָגַע רִאשׁוֹן לְטֻמְאָה בְּמַשְׁקִין, נַעֲשׂוּ גַּם הַמַּשְׁקִין רִאשׁוֹן לְטֻמְאָה, וִיטַמְּאוּ אֶת הָאֹכֶל שֶׁיִּגְּעוּ בּוֹ לִהְיוֹת שֵׁנִי לְטֻמְאָה.

וּכְשֶׁגָּזְרוּ בֵּית שַׁמַּאי וּבֵית הִלֵּל י"ח דָּבָר בַּעֲלִיַּת חֲנַנְיָה בֶּן חִזְקִיָּה בֶּן גּוּרְיוֹן (שַׁבָּת פ"א מִשְׁנָה ד'), גָּזְרוּ שֶׁיְּטַמְּאוּ הַמַּשְׁקִין גַּם כֵּלִים, אע"פ שֶׁמִדְּאוֹרָיְתָא אֵין כְּלִי נִטְמָא אֶלָּא מֵאַב הַטֻּמְאָה.

עוֹד גָּזְרוּ בְּאוֹתוֹ יוֹם, שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁאֵין אָדָם נִטְמָא אֶלָּא מֵאַב הַטֻּמְאָה, אִם הוּא אוֹכֵל אֹכֶל רִאשׁוֹן אוֹ שֵׁנִי לְטֻמְאָה, נַעֲשֶׂה גּוּפוֹ שֵׁנִי לְטֻמְאָה וּפוֹסֵל בְּמַגָּעוֹ אֶת הַתְּרוּמָה. וְכָאן בְּמַסֶּכֶת טָהֳרוֹת פֶּרֶק ב' מִשְׁנָה ב' מְבֹאָר שֶׁזֶּה לְדַעַת רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, וְאִלּוּ לְדַעַת רַבִּי אֱלִיעֶזֶר, הָאוֹכֵל אֹכֶל רִאשׁוֹן נִהְיֶה גּוּפוֹ רִאשׁוֹן (לְגַבֵּי תְּרוּמָה) וְהָאוֹכֵל אֹכֶל שֵׁנִי נִהְיָה שֵׁנִי לְטֻמְאָה.

שִׁעוּר טֻמְאַת אוֹכְלִין הוּא בְּכַבֵּיצָה. טֻמְאַת נְבֵלָה הִיא בִּכְזַיִת. וְטֻמְאַת שֶׁרֶץ בְּכַעֲדָשָׁה, שֶׁהוּא שִׁעוּר קָטָן בְּיוֹתֵר.

 

סגירת תפריט
דילוג לתוכן