הנותן שלג כצמר!

הנותן שלג כצמר!

יש לך מושג!

מְעֵט, הרב אשר שיק שליט"א: 

מַסֶּכֶת נְגָעִים

הַשָּׁבוּעַ מְסַיְּמִים מַסֶּכֶת אָהֳלוֹת וּמַתְחִילִים מַסֶּכֶת נְגָעִים. שְׁתֵּי מַסֶּכְתּוֹת אֵלּוּ מַסֶּכְתּוֹת קָשׁוֹת, אַךְ לְעָתִיד לָבוֹא הֵן יִהְיוּ קַלּוֹת לַהֲבָנָה. כָּךְ מָצָאנוּ בַּגְּמָרָא (פְּסָחִים דַּף נ.): "וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא לֹא יִהְיֶה אוֹר יְקָרוֹת וְקִפָּאוֹן" (זְכַרְיָה יד, ו), מַאי יְקָרוֹת וְקִפָּאוֹן? …רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר אֵלּוּ נְגָעִים וְאָהֳלוֹת שֶׁיְּקָרִין הֵן בָּעוֹלָם הַזֶּה וּקְפוּיִן הֵן לָעוֹלָם הַבָּא.

מַסְבִּיר הַמַּהַרְשָׁ"א: "אוֹר יְקָרוֹת", שֶׁהֵן הִלְכוֹת דִּנְגָעִים וְאָהֳלוֹת הַחֲמוּרוֹת, יִהְיוּ קְפוּיִן וְקַלִין לַכֹּל לָעוֹה"ב. כְּדִכְתִיב "אֶשְׁפֹּךְ רוּחִי עַל כָּל בָּשָׂר" וְגו' וּכְתִיב "כֻּלָּם יֵדְעוּ לָדַעַת" וְגו'. עכ"ל.

כִּי לְעָתִיד לָבֹא יִתְקַיֵּם בָּנוּ "וְכָל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ה' וְרַב שְׁלוֹם בָּנָיִךְ" (יְשַׁעְיָה נד, יג).

הַגְּמָרָא בְּמַסֶּכֶת חֲגִיגָה אוֹמֶרֶת שֶׁיֵּשׁ הֶבְדֵּל בֵּין אָהֳלוֹת לִנְגָעִים:

נְגָעִים, מִקְרָא מְרֻבֶּה [פַּרְשִׁיּוֹת תַּזְרִיעַ וּמְצוֹרָע], וַהֲלָכוֹת [מִשְׁנָיוֹת] מוּעָטוֹת, אָהֳלוֹת, מִקְרָא מוּעָט וַהֲלָכוֹת מְרֻבּוֹת. וּמַאי נָּפְקָא מִינָהּ? אִי מִסְתַּפְּקָא לָךְ מִילְתָא בִּנְגָעִים, עַיֵּן בְּקְרָאִי. וְאִי מִסְתַּפְּקָא לָךְ מִילְתָא בְּאָהֳלוֹת, עַיֵּן בְּמַתְנִיתִין. (חֲגִיגָה דַּף יא.)

מַסֶּכֶת נְגָעִים כּוֹלֶלֶת שְׁלֹשָׁה סוּגֵי נְגָעִים: א. נִגְעֵי אָדָם. ב. נִגְעֵי בְּגָדִים. ג. נִגְעֵי בָּתִּים.

הַפְּרָקִים הָרִאשׁוֹנִים עוֹסְקִים בְּנִגְעֵי אָדָם.

נֶאֱמַר בַּתּוֹרָה: "אָדָם כִּי יִהְיֶה בְעוֹר בְּשָׂרוֹ שְׂאֵת אוֹ סַפַּחַת אוֹ בַהֶרֶת וְהָיָה בְעוֹר בְּשָׂרוֹ לְנֶגַע צָרָעַת וְהוּבָא אֶל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אוֹ אֶל אַחַד מִבָּנָיו הַכֹּהֲנִים" (וַיִּקְרָא יג, ב)

נֶאֶמְרוּ כָּאן שְׁנֵי נְגָעִים: "שְׂאֵת" וּ"בַהֶרֶת", אַךְ בְּעֶצֶם נֶאֶמְרוּ כָּאן אַרְבָּעָה מַרְאוֹת נְגָעִים, כִּי הַמִּילָה "סַפַּחַת" אֵינָהּ שֵׁם שֶׁל נֶגַע אֶלָא פֵּרוּשָׁהּ מִלְּשׁוֹן סִפּוּחַ, כְּלוֹמַר דָּבָר הַנִּסְפַּח לַשְּׂאֵת וְלַבַּהֶרֶת. וְזֶה מָה שֶׁלָּמַדְנוּ בִּתְחִילַת הַמַּסֶּכֶת: "מַרְאוֹת נְגָעִים שְׁנַיִם שֶׁהֵם אַרְבָּעָה", שְׁנַיִם הַכְּתוּבִים בִּמְפֹרָשׁ, שְׂאֵת וּבַהֶרֶת, וְעוֹד שְׁנַיִם שֶׁהֵם תּוֹלָדַת שְׂאֵת וְתוֹלָדַת בַּהֶרֶת, הַנִּלְמָדִים מֵהַמִּילָה "סַפַּחַת".

וְהַהֶבְדֵּל בֵּין אַרְבַּעַת הַנְּגָעִים הוּא בְּמִדַּת לַבְנוּנִיתָם:

"בַּהֶרֶת עַזָּה כַשֶּׁלֶג, שְׁנִיָּה לָהּ כְּסִיד הַהֵיכָל. וְהַשְּׂאֵת כִּקְרוּם בֵּיצָה, שְׁנִיָּה לָהּ כְּצֶמֶר לָבָן, דִּבְרֵי רַבִּי מֵאִיר. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, הַשְּׂאֵת כְּצֶמֶר לָבָן, שְׁנִיָּה לָהּ כִּקְרוּם בֵּיצָה". (פֶּרֶק א' מִשְׁנָה א')

הַבַּהֶרֶת הִיא לְבָנָה כַּשֶּׁלֶג, שֶׁזּוֹהִי הַלַּבְנוּנִית  גְּדוֹלָה, וְהַשְּׁנִיָּה לָהּ, כְּלוֹמַר תּוֹלַדְתָּהּ, לַבְנוּנִיתָהּ כְּסִיד הַהֵיכָל. וְכֵן הָלְאָה.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן