מותח חוט!

מותח חוט!

יש לך מושג!

מְעֵט, הרב אשר שיק שליט"א: 

נְתָקִים

נֶאֱמַר בַּתּוֹרָה:

"וְאִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יִהְיֶה בוֹ נָגַע בְּרֹאשׁ אוֹ בְזָקָן. וְרָאָה הַכֹּהֵן אֶת הַנֶּגַע וְהִנֵּה מַרְאֵהוּ עָמֹק מִן הָעוֹר וּבוֹ שֵׂעָר צָהֹב דָּק וְטִמֵּא אֹתוֹ הַכֹּהֵן נֶתֶק הוּא צָרַעַת הָרֹאשׁ אוֹ הַזָּקָן הוּא" (וַיִּקְרָא יג, כט-ל).

הַנְּגָעִים שֶׁבָּרֹאשׁ אוֹ בַּזָּקָן נִקְרָאִים "נְתָקִים", עַל שֵׁם שֶׁהַשֵּׂעָר נִתַּק וְנוֹפֵל וְנוֹשֵׁר מֵחֲמַת הַנֶּגַע. (רַבֵּינוּ עוֹבַדְיָה מִבַּרְטְנוּרָא). עֶצֶם נְשִׁירַת מִקְצָת הַשֵּׂעָר בְּמָקוֹם מְסֻיָּם זֶהוּ הַנֶּתֶק, וְאֵין זֶה מְשַׁנֶּה מַה מַרְאֶה הַבָּשָׂר הַגָּלוּי שֶׁבְּאוֹתוֹ מָקוֹם. [אֲבָל נָשַׁר כָּל פְּאַת רֹאשׁוֹ מִלְּפָנָיו אוֹ מִלְּאַחֲרָיו, זֶה נִקְרָא "קָרַחַת" וְ"גַּבַּחַת" וְטָהוֹר]. גַּם בַּנֶּתֶק הַשִּׁעוּר הוּא כִּגְרִיס הַקִילְקִי.

"הַנְּתָקִים מִטַּמְּאִין בִּשְׁנֵי שָׁבוּעוֹת, וּבִשְׁנֵי סִימָנִים בְּשֵׂעָר צָהֹב דַּק וּבְפִשְׂיוֹן". (פֶּרֶק י, מִשְׁנָה א)

כְּשֶׁבָּא הָאָדָם אֲשֶׁר בּוֹ הַנֶּתֶק אֶל הַכֹּהֵן, אִם הָיָה בַּנֶּתֶק שֵׂעָר צָהֹב, מְטַמְּאוֹ הַכֹּהֵן מִיָּד. וְאִם אֵין בּוֹ שֵׂעָר צָהֹב, מַסְגִּיר אוֹתוֹ לְשָׁבוּעַ יָמִים, לִרְאוֹת אִם יִצְמַח בּוֹ שֵׂעָר צָהֹב אוֹ שֶׁהַנֶּתֶק יִפְשֶׂה.

אִם בְּסוֹף הַשָּׁבוּעַ הָרִאשׁוֹן רוֹאֶה הַכֹּהֵן שֶׁצָּמַח בּוֹ שֵׂעָר צָהֹב, אוֹ שֶׁהַנֶּתֶק פָּשָׂה, מְטַמְּאוֹ. אַךְ אִם צָמְחוּ בּוֹ גַּם שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת שְׁחוֹרוֹת, הֲרֵי שְׂעָרוֹת אֵלּוּ מַצִּילוֹת, וְנִטְהַר הַנֶּגַע. וְגַם לְאַחַר שֶׁהֻחְלַט [שֶׁטִּמֵּא אוֹתוֹ הַכֹּהֵן], אִם צָמְחוּ שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת שְׁחוֹרוֹת – נִטְהַר.

וְאִם בְּסוֹף הַשָּׁבוּעַ הָרִאשׁוֹן לֹא פָּשָׂה הַנֶּתֶק וְלֹא צָמַח בּוֹ שֵׂעָר צָהֹב אוֹ שָׁחוֹר, מְגַלְּחִים אֶת הַשֵּׂעָר סְבִיב הַנֶּתֶק, וּמַשְׁאִירִים שׁוּרָה בְּרֹחַב שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת סְבִיבוֹ, וּמַסְגִּירִים אוֹתוֹ לְשִׁבְעָה יָמִים נוֹסָפִים. וְאִם בְּסוֹף הַשָּׁבוּעַ הַשֵּׁנִי לֹא פָּשָׂה הַנֶּתֶק וְלֹא צָמַח בּוֹ שֵׂעָר צָהֹב – טָהוֹר.

וּבְדוֹמֶה לְנִגְעֵי בָּשָׂר, שֶׁלָּמַדְנוּ שֶׁאִם פָּרְחָה הַבַּהֶרֶת בְּכָל הַגּוּף, טָהוֹר, "כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן טָהוֹר הוּא", כָּךְ בְּנֶתֶק: "מִי שֶׁהָיָה בוֹ נֶתֶק כַּגְּרִיס, וְנִתַּק כָּל רֹאשׁוֹ, טָהוֹר". (פֶּרֶק י' מִשְׁנָה ט').

הַשְּׁאֵלָה הִיא, הַאִם צָרִיךְ שֶׁיִּנָּתֵק כָּל הָרֹאשׁ וְכָל הַזָּקָן, אוֹ מַסְפִּיק שֶׁיִּנָּתֵק כָּל הָרֹאשׁ (אִם הַנֶּתֶק בָּרֹאשׁ) אוֹ כָּל הַזָּקָן (אִם הַנֶּתֶק בַּזָּקָן)?

נֶחְלְקוּ בְּזֶה רַבִּי יְהוּדָה וְרַבִּי שִׁמְעוֹן: "הָרֹאשׁ וְהַזָּקָן אֵין מְעַכְּבִין זֶה אֶת זֶה, דִּבְרֵי רַבִּי יְהוּדָה. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, מְעַכְּבִין זֶה אֶת זֶה" (פֶּרֶק י' מִשְׁנָה ט').

וְהֵיכָן הוּא הַגְּבוּל בֵּין הָרֹאשׁ וְהַזָּקָן? – "אֵיזֶה הוּא זָקָן, מִן הַפֶּרֶק שֶׁל לֶחִי עַד פִּיקָה שֶׁל גַּרְגֶּרֶת" (שָׁם). מַסְבִּיר רַבֵּינוּ עוֹבַדְיָה מִבַּרְטְנוּרָא: "מִן הַפֶּרֶק שֶׁל לֶחִי הָעֶלְיוֹן: מוֹתֵחַ חוּט מֵאֹזֶן לְאֹזֶן, כָּל שֶׁמִּן הַחוּט וּלְמַעְלָה זֶהוּ הָרֹאשׁ, וְכָל שֶׁמִּן הַחוּט וּלְמַטָּה זֶה הַזָּקָן". וְהַגְּבוּל הַתַּחְתּוֹן שֶׁל הַזָּקָן הוּא הַ"הַפִּיקָה שֶׁל גַּרְגֶּרֶת" – הָעֶצֶם הַבּוֹלֶטֶת בַּצַּוָּאר מִתַּחַת לַסַּנְטֵר (שֶׁעוֹלָה וְיוֹרֶדֶת בִּבְלִיעָה).

סגירת תפריט
דילוג לתוכן