הגרח קנייבסקי והמשנה

בְּכִנּוּס 'הַמִּשְׁנָה הַמְּאִירָה' לְעִלּוּי נִשְׁמָתוֹ שֶׁל מָרָן רֹאשׁ הַיְּשִׁיבָה הַגְרָאִי"ל שְׁטֵינְמָן זיע"א, כֻּבַּד הַגָּאוֹן רַבִּי אֵלִיָּהוּ מָן שְׁלִיטָ"א לְהָבִיא אֶת דְּבָרָיו שֶׁל מָרָן שַׂר הַתּוֹרָה הַגְּרָ"ח קַנְיֶבְסְקִי זיע"א לְנוֹכְחֵי הַכִּנּוּס. כֹּה הָיוּ דְּבָרָיו:

בְּכָל הַדּוֹרוֹת יָדְעוּ וְלָמְדוּ מִשְׁנָיוֹת. מִי לָנוּ גָּדוֹל מֵאַבָּא, מָרָן הַסְּטַיְפְּלֶער זצוק"ל, שֶׁכֻּלָּם רָאוּ כַּמָּה הָיָה דָּבוּק בַּמִּשְׁנָיוֹת, עַד שֶׁהָיוּ תָּמִיד שְׁגוּרוֹת עַל לְשׁוֹנוֹ בְּכָל מָקוֹם, בְּעַל-פֶּה וּבִכְתָב.

יֵשׁ אֲנָשִׁים שֶׁלֹּא תָּמִיד זְמַנָּם בְּיָדָם, וְאֵין לָהֶם כָּל כָּךְ אֶת הָאֶפְשָׁרוּת לְהַשְׁקִיעַ בְּלִמּוּד. אֲבָל שְׁתֵּי מִשְׁנָיוֹת בְּיוֹם, בְּאֹפֶן שֶׁיֵּשְׁבוּ תַּלְמִידֵי חֲכָמִים וְיַעֲמִידוּ וְיַטְעִימוּ לָהֶם אֶת הַגִישְׁמַאק וְהַמְּתִיקוּת, לְכָל אֶחָד וְאֶחָד יֵשׁ אֶפְשָׁרוּת. יֵשׁ אֲנָשִׁים שֶׁאֵין לָהֶם שׁוּם מֻשָּׂגִים, וְעַל יְדֵי שְׁתֵּי מִשְׁנָיוֹת בְּכָל יוֹם יָבוֹאוּ לְמֻשָּׂגִים שֶׁלֹּא יָדְעוּ מֵחַיֵּיהֶם וִיקַבְּלוּ שַׁיָּכוּת לְכָל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ. יָדוּעַ בְּשֵׁם הַקַּדְמוֹנִים שֶׁ'מִשְׁנָה' אוֹתִיּוֹת 'נְשָׁמָה' – "וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים". כָּל יְהוּדִי יֵשׁ לוֹ 'אַ יִידִישֶׁע נְשָׁמָה'. צָרִיךְ שֶׁהַנְּשָׁמָה תִּהְיֶה נִשְׁמַת חַיִּים, וְזֶה מַגִּיעַ עַל יְדֵי תּוֹרַת חַיִּים.

הָיָה שָׁגוּר עַל לְשׁוֹנוֹ שֶׁל גְּאוֹן עֻזֵּנוּ קְדוֹשׁ ה' מָרָן הַגְרָאִי"ל שְׁטֵינְמָן זצוק"ל, הַמִּדְרָשׁ שֶׁמָּרָן הַ'חָפֵץ חַיִּים' זיע"א הָיָה מֵבִיא. רוֹאִים בַּסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים שֶׁהִפְלִיגוּ מְאוֹד בְּלִמּוּד הַמִּשְׁנָיוֹת מִפְּנֵי שֶׁהוּא יְסוֹד הַתּוֹרָה, וּמוּבָא בַּמִּדְרָשׁ שֶׁאָשֵׁר בֶּן יַעֲקֹב הוּא הַמְּמֻנֶּה לְמַעְלָה עַל לִמּוּד הַמִּשְׁנָיוֹת. "מֵאָשֵׁר שְׁמֵנָה לַחְמוֹ" – 'שְׁמֵנָה' אוֹתִיּוֹת 'מִשְׁנָה'. וְכָל מִי שֶׁהוּא בָּקִיא בָּהּ, אָשֵׁר לֹא מַנִּיחַ לוֹ לִרְאוֹת פְּנֵי גֵּיהִנּוֹם.

מָרָן רַבֵּנוּ רַבִּי חַיִּים שְׁלִיטָ"א מוֹסִיף וְאוֹמֵר שֶׁלֹּא מְדַבְּרִים רַק עַל גֵּיהִנּוֹם אֶלָּא עַל גַּן-עֵדֶן עַצְמוֹ, וְלֹא רַק גַּן-עֵדֶן בָּעוֹלָם הַבָּא אֶלָּא גַּם בָּעוֹלָם הַזֶּה. אֵיזֶה אֹשֶׁר אֲמִתִּי וְאֵיזֶה עוֹלָם-הַזֶּה יֵשׁ לְמִי שֶׁמְּחֻבָּר לִשְׁתֵּי מִשְׁנָיוֹת בְּכָל יוֹם, כִּי הֲרֵי כָּךְ בְּמֶשֶׁךְ הַזְּמַן מְחֻבָּרִים לְכָל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ.

מָרָן שְׁלִיטָ"א קוֹרֵא כָּעֵת וּמִצְטָרֵף לַקְּרִיאָה שֶׁל כָּל גְּדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל לְהַחְזִיר עֲטָרָה לְיָשְׁנָהּ, שֶׁכָּל יְהוּדִי יֵדַע לִלְמֹד מִשְׁנָה כְּמוֹ שֶׁצָּרִיךְ. הוּא גַּם נוֹתֵן אֶת בִּרְכָתוֹ שֶׁכָּל מִי שֶׁיִּצְטָרֵף לָזֶה, יִזְכֶּה בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם לֹא לִרְאוֹת פְּנֵי גֵּיהִנּוֹם, לְהִכָּנֵס לְגַן עֵדֶן כְּבָר בָּעוֹלָם הַזֶּה, בְּרוּחָנִיּוּת וּבַגַּשְׁמִיּוּת.

למאמרים האחרונים

.

אור החנוכה

.

הגרח קנייבסקי והמשנה

.

מי מהכלבים צודק?

האזנה לשיעורי הרב אברהם יעקב בוים

0723323020 >> 1 >> 1 >> 4

אנחנו שולחים למייל (בתזמון שאתם בוחרים)
תוכן תורני מרתק וייחודי!

מיד לאחר ההרשמה תקבלו מייל עם פירוט אפשרויות התזמון לבחירה

דילוג לתוכן