קנאת סופרים תרבה...

קִנְאַת סוֹפְרִים – תַּרְבֶּה לֹא רַק חָכְמָה…

לְפָנֵינוּ מַעֲשֶׂה נִפְלָא שֶׁפֻּרְסַם בַּגִּלָּיוֹן 'הַשְׁגָּחָה פְּרָטִית' עַל יְדֵי יְהוּדִי הֶעָמֵל לְפַרְנָסָתוֹ, רַבִּי אַהֲרֹן שְׁמוֹ:

הָיִיתִי אָז בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ. אַל תִּשְׁאֲלוּ אוֹתִי מָה בְּדִיּוּק לָמַדְתִּי וְעִם מִי, שֶׁהֲרֵי בֵּית הַמִּדְרָשׁ הוּא פָּשׁוּט בַּיִת: נִמְצָאִים בַּבַּיִת, גַּם אִם לֹא בְּדִיּוּק לוֹמְדִים. זֶהוּ מָקוֹם טִבְעִי שֶׁל כָּל יְהוּדִי, וְגַם שֶׁלִּי.

בְּאוֹתוֹ זְמַן בּוֹ הָיִיתִי בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ, חָגְגוּ שָׁם סִיּוּם מַסֶּכֶת.

הַסִּיּוּם הַזֶּה עוֹרֵר בִּי אֵי-אֵלּוּ נִימִים שֶׁל קִנְאַת סוֹפְרִים, כִּי זֶה לֹא הָיָה סִיּוּם שֶׁשַּׁיָּךְ רַק לְתַלְמִידֵי חֲכָמִים מֻפְלָגִים, אוֹ לְאֵיזוֹ קְבוּצָה נִבְחֶרֶת, שֶׁקִּבְּלָה עַל עַצְמָהּ לִלְמֹד מַסֶּכֶת. זֶה הָיָה סִיּוּם שֶׁל הַרְבֵּה חֲבֵרִים מֵהַקְּהִלָּה, שֶׁקִּבְּלוּ עַל עַצְמָם לִלְמֹד לְפִי סֵדֶר מְסֻיָּם. אֲנִי יוֹדֵעַ שֶׁזֶּה מְקֻבָּל בְּהַרְבֵּה מְקוֹמוֹת. יֵשׁ קְהִלּוֹת שֶׁהִנְהִיגוּ לִלְמֹד מִדֵּי יוֹם עַמּוּד שֶׁל גְּמָרָא אוֹ שֶׁל דַּף, אוֹ עַמּוּד בַּמִּשְׁנָה בְּרוּרָה. יֵשׁ כָּל מִינֵי מַסְלוּלִים וְכָל מִינֵי מִקְצוֹעוֹת, וְכָל אֶחָד, אִם הוּא רַק רוֹצֶה, יָכוֹל לִלְמֹד מָה שֶׁלִּבּוֹ חָפֵץ.

וַאֲנִי, חָפַצְתִּי. בֶּאֱמֶת חָפַצְתִּי, אֲבָל עַד אוֹתוֹ סִיּוּם, לֹא הִבְשִׁיל אֶצְלִי הָרָצוֹן לִכְדֵי הַחְלָטָה.

אֲנִי מוֹצֵא אֶת עַצְמִי בֵּין חֲתָנֵי הַסִּיּוּם הַנִּרְגָּשִׁים, מְקַבֵּל גַּם כֵּן מֵהַכִּבּוּד שֶׁהֵם מַגִּישִׁים לִכְבוֹד גָּמְרָהּ שֶׁל תּוֹרָה, וְהַטַּעַם הַמָּתוֹק שֶׁל הָעוּגָה קְצָת חָמוּץ לִי, מִפְּנֵי שֶׁבְּסֵתֶר לִבִּי אֲנִי יוֹדֵעַ, שֶׁבְּעֶצֶם גַּם אֲנִי הָיִיתִי יָכוֹל לַעֲרֹךְ סִיּוּם.

וְהִנֵּה אֲנִי פּוֹגֵשׁ בִּידִידִי, יְהוּדִי הַטָּרוּד בְּעִנְיְנֵי מִחְיָה וְכַלְכָּלָה, מַמָּשׁ בַּסִּגְנוֹן שֶׁלִּי, וַאֲנִי שׁוֹאֵל אוֹתוֹ, בְּהַרְבֵּה יוֹתֵר מִקֻּרְטוֹב קִנְאָה: "גַּם אַתָּה מְסַיֵּם?".

וְהוּא אוֹמֵר לִי: "לֹא. סְתָם נִקְלַעְתִּי הֵנָּה, אֲנִי מַמָּשׁ לֹא מֵבִין מָה אֲנִי עוֹשֶׂה פֹּה". וַאֲנִי יָכוֹל לִשְׁמֹעַ אֶת הַצַּעַר שֶׁלּוֹ, שֶׁמְּשַׁקֵּף אֶת הַצַּעַר שֶׁלִּי. "גַּם אֲנִי לֹא מֵבִין", אֲנִי עוֹנֶה לוֹ, "אֲבָל בְּעֶצֶם אֵין שׁוּם סִבָּה שֶׁבַּפַּעַם הַבָּאָה לֹא נִהְיֶה גַּם אֲנַחְנוּ חֵלֶק מֵהָאֵרוּעַ. מָה דַּעְתְּךָ לְיַסֵּד שִׁעוּר, וּלְהַתְחִיל לִלְמֹד אֶת הַמַּסֶּכֶת הַבָּאָה?".

שְׁנֵינוּ עֲסוּקִים בְּפַרְנָסָה, לִשְׁנֵינוּ קָשֶׁה לְהַקְדִּישׁ אֶת הַזְּמַן, אֲבָל בְּסִיַּעְתָּא דִּשְׁמַיָּא אֲנַחְנוּ נוֹתְנִים כּוֹחַ אֶחָד לַשֵּׁנִי, וּמַחֲלִיטִים יַחַד שֶׁהַפַּעַם בֶּאֱמֶת.

"מִי יִמְסֹר אֶת הַשִּׁעוּר?", שׁוֹאֵל אוֹתִי הֶחָבֵר. "אֶחָד מִשְּׁנֵינוּ", אֲנִי עוֹנֶה לוֹ, "וְאוּלַי נִפְגֹּשׁ עוֹד יְהוּדִים שֶׁרוֹצִים לְהִצְטָרֵף".

הַקָבָּ"ה עוֹזֵר, וּכְשֶׁאֲנַחְנוּ יוֹצְאִים מִבֵּית הַמִּדְרָשׁ, אָנוּ פּוֹגְשִׁים בְּאַבְרֵךְ תַּלְמִיד חָכָם, וּמַצִּיעִים לוֹ לִהְיוֹת מַגִּיד הַשִּׁעוּר שֶׁלָּנוּ. הוּא מַסְכִּים, וּבְרֶגַע זֶה נֶחְנַךְ שִׁעוּר שֶׁיִּמָּסֵר בְּעִצּוּמוֹ שֶׁל יוֹם, בְּשָׁעָה שְׁתַּיִם בַּצָּהֳרַיִם. מֵאָז, בְּשָׁעָה זוֹ אֲנִי יוֹצֵא מִמְּקוֹם עֲבוֹדָתִי, הוֹלֵךְ לִמְקוֹם עֲבוֹדָתוֹ שֶׁל חֲבֵרִי, וְשָׁם אֲנַחְנוּ נִפְגָּשִׁים עִם הַמַּגִּיד שִׁעוּר, וְלוֹמְדִים יַחַד כְּאַרְבָּעִים דַּקּוֹת. אַרְבָּעִים דַּקּוֹת שֶׁל גַּן עֵדֶן בְּתוֹךְ הָעוֹלָם הַזֶּה!

הַסִּפּוּר יָכוֹל לְהִגָּמֵר פֹּה, אֲבָל יֵשׁ לוֹ הֶמְשֵׁךְ: הַקָבָּ"ה הֶרְאָה לִי כַּמָּה הוּא אוֹהֵב אֶת הַשִּׁעוּר הֶחָדָשׁ שֶׁלָּנוּ. זֶה לֹא שֶׁלֹּא הָיְתָה לִי קְבִיעוּת עִתִּים עַד הַיּוֹם, לָמַדְתִּי בְּכָל יוֹם בָּעֶרֶב, אֲבָל בַּיּוֹם – זֶה הָיָה חִדּוּשׁ.

עַד לִפְנֵי זְמַן מָה הָיִיתִי עוֹבֵד קָשֶׁה, וּמְיַחֵל לְהַרְוָחָה. הַמַּשְׂכֹּרֶת לֹא סִפְּקָה אוֹתִי. וְהִנֵּה, תְּקוּפָה קְצָרָה מֵאָז שֶׁהִתְחַלְתִּי אֶת הַשִּׁעוּר, קִבַּלְתִּי טֵלֵפוֹן מִיְּהוּדִי שֶׁמְּעֻנְיָן שֶׁאֶעֱבֹד בִּשְׁבִילוֹ, וּמְדֻבָּר בְּעִסּוּק הַרְבֵּה יוֹתֵר קַל, עִם מַשְׂכֹּרֶת גְּבוֹהָה מַשְׁמָעוּתִית. אֲנִי חָשַׁבְתִּי שֶׁאֲנִי מוֹרִיד מֵאֶפְשָׁרוּיוֹת הַפַּרְנָסָה לְמַעַן לִמּוּד הַתּוֹרָה, אֲבָל לְמַעֲשֶׂה קָרָה בְּדִיּוּק הַהֵפֶךְ. בִּזְכוּת לִמּוּד הַתּוֹרָה, הִגִּיעָה הַבְּרָכָה בַּפַּרְנָסָה!

 

למאמרים האחרונים

.

אור החנוכה

.

הגרח קנייבסקי והמשנה

.

מי מהכלבים צודק?

האזנה לשיעורי הרב אברהם יעקב בוים

0723323020 >> 1 >> 1 >> 4

אנחנו שולחים למייל (בתזמון שאתם בוחרים)
תוכן תורני מרתק וייחודי!

מיד לאחר ההרשמה תקבלו מייל עם פירוט אפשרויות התזמון לבחירה

דילוג לתוכן